Juiste verlichting in het thuiskantoor met de LEDVANCE Lux-O-Meter app

De nieuwe LEDVANCE app helpt bijwerkingen van te weinig of te veel gedimd licht, zoals vermoeidheid, te voorkomen.

Smartphone met Lux-o-Meter app op een bureau

Met de nieuwe "Lux-O-Meter" app van LEDVANCE, kunnen werknemers betrouwbaar controleren of de verlichtingssterkte op hun werkplek thuis voldoende is, zelfs zonder dure meetapparatuur. Terwijl in kantoren een verlichtingssterkte van ten minste 500 lux verplicht of aanbevolen is, is deze thuis vaak slechts 100-200 lux. Op lange termijn kan dit leiden tot hoofdpijn, vermoeide ogen of gebrek aan concentratie en vermoeidheid. Met de app kunnen werknemers nu eenvoudig en betrouwbaar testen of hun verlichting voldoende is of dat ze die moeten verbeteren. De app is nu beschikbaar voor iOS- en Android-toestellen in de respectievelijke app stores.

Op gewone werkplekken bestaan er nauwkeurige specificaties voor onder meer de verlichting. De werkpleksituatie thuis wijkt echter meestal sterk af van deze normen. De LEDVANCE app helpt nu om de vaak verwaarloosde verlichtingssituatie thuis met minimale inspanning te controleren. Kalibratiemetingen zijn uitgevoerd onder verschillende lichtomstandigheden en opgeslagen in de app. Deze compenseren de aanvankelijk onnauwkeurige ruwe gegevens van de mobiele telefoon sensoren.

In iOS-toestellen wordt de verlichtingssterkte bepaald via het camerabeeld, terwijl dit in de Android-versie gebeurt via de ingebouwde lichtsensor. Beide versies bieden een gefundeerd meetresultaat. Dit wordt door de app geëvalueerd, rekening houdend met de normatieve eisen voor werkplekken, en op een speelse manier gecommuniceerd naar de gebruiker.

Bovendien maakt LEDVANCE ook kans om een prestigieuze prijs in de wacht te slepen. Het project "LUX@HOME" is namelijk genomineerd voor de "Duitse Innovatie Award 2021". "LUX@HOME" heeft als doel het verlichten van Home Offices volgens de norm - eenvoudig en snel. LEDVANCE is van mening dat het project "LUX@HOME" voldoet aan alle eisen om te worden bekroond in de categorie "Excellence in Business to Consumer" in de subcategorie "Verlichting".

Meer informatie over het juiste lichtniveau voor de werkruimte thuis is beschikbaar op:

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ledvance.lux

iOS: https://apps.apple.com/de/app/ledvance-lux-o-meter/id1542761285