PRESS RELEASE - Handelspers

Nieuwe verlichting voor Koninklijke Visio Breda Moderne lichtoplossingen die aan alle eisen voldoen

Koninklijke Visio Onderwijs Breda is een school voor kinderen met een meervoudige beperking in de leeftijd van vier tot twintig jaar. Het onderwijsaanbod bereidt de leerlingen voor op hun vervolgbestemming en op deelname aan de samenleving. Voor deze doelgroep is er een specifieke wens omtrent de verlichting; de verblindingshoek speelt hier namelijk een heel belangrijke rol, evenals de gelijkmatigheid van het uitgestraalde licht.

Een verlichtingsproject met een speciaal applicatiegebied als deze, vraagt ook om speciale eisen. Alle toegepaste armaturen voldeden aan deze strenge eisen. Een daarvan was dat de uitstraling van de verlichting onder een hoek van 45 graden niet meer dan 500 candela per vierkante meter mocht zijn. Daarnaast moest de UGR <16 zijn en de lichtkleur 3000K.

In samenwerking met LEDVANCE werd er binnen het portfolio van de LEDVANCE armaturen naar een geschikte lichtoplossing gezocht voor het gehele gebouw. Voor de verlichting van de leslokalen werd deze oplossing gevonden in de LEDVANCE Linear IndiviLED® Direct DALI. De armaturen zijn gependeld geïnstalleerd en bieden een homogene lichtverdeling en een lage verblinding (UGR <16) dankzij de IndiviLED®-optiek. Ze worden aangestuurd met OSRAM DALI MCU voor comfortabel en energie-efficiënt lichtmanagement. In vergelijking met de T8 lichtlijnen van de oude installatie wordt nu een energiebesparing tot 50% gerealiseerd.

Voor de gangen en de kleed- en doucheruimtes is de LEDVANCE Linear Surface IP44 toegepast. Dit lijnarmatuur met weinig onderhoud en lage operationele kosten zorgt voor een heldere, directe verlichting en is een efficiënte vervanging voor traditionele T8- en T5-armaturen.

“De nieuwe lichtoplossing van LEDVANCE heeft een energiebesparing van 60% gerealiseerd. Het aantal lumen daarentegen is meer dan verdubbeld ten opzichte van de oude verlichting”, aldus Bart Verkerke, technisch adviseur BINK Elektro.

IMAGE DOWNLOADS

Bron: LEDVANCE
De toegepaste LEDVANCE Linear IndiviLED® DALI armaturen zijn gependeld geïnstalleerd en bieden een homogene lichtverdeling en een lage verblinding (UGR <16) dankzij de IndiviLED®-optiek.
Bron: LEDVANCE